סוגים שונים של דיאטות

הנושא של דיאטות וירידה במשקל עולה כמעט בכל שיחה. למה כל כך הרבה אנשים רוצים לרזות? למה אנחנו לא מסופקים מהמראה, ובעיקר מהמשקל שלנו?  רוצים לרזות?  אז ברור – ממחר דיאטה, או אולי אחרי החגים דיאטה או אולי אחרי הנסיעה לחו”ל דיאטה.

ננסה להבין מהי דיאטה. בהגדרה, דיאטה היא כלל המזון והשתייה הנצרכים על ידי כל אחד מאיתנו.  אבל בעיניי רוב הציבור, דיאטה היא ירידה במשקל.  זהו, זאת הבעיה. למה?  משום שדיאטת הרזייה בעיני רובם מצטיירת כמו “מבצע”, – עושים, יורדים, ואז חוזרים לסורנו. אין בהבנה זו של דיאטה המשכיות לאורך זמן: אחרי שהשגנו את המשקל הרצוי, אם השגנו, חוזרים לאוכל כרגיל, וכמובן עולים במשקל, בהרבה מקרים עם ריבית. אולי חושבים — אם חושבים — שאחרי שהמשקל ירד, הגוף השתנה וכבר לא יחזור להיות שמן.  גם אחרי הרבה חזרות על אותה המתכונת, עדיין האמונה/תקווה האלה נשארות.  לכן לא פלא שרוב האנשים בעלי משקל גבוה בדרך כלל עשו הרבה דיאטות, ויותר דיאטות זה לרוב יותר משקל.  אפילו אחרי ניתוחי קיצור קיבה, חלק לא קטן מהמנותחים עולים במשקל, כי את הניתוח עושים במערכת העיכול, אבל המוח נשאר אותו הדבר.

להרבה מאוד דיאטות אין בסיס פיזיולוגי/מדעי, ואין בהן הצלה ממשקל גבוה.  בחלק מהמקרים אנשים נתפסים לה שעשו איזשהם סלבריטאים שירדו במשקל, או מה שקראו באיזה עיתון, או מה שהשכנים או החברים, במציאות או ברשתות החברתיות, אמרו שזה מצוין. לפעמים זה המצאה שנראית הגיונית לכאורה, אבל קשה להחזיק אותה לאורך זמן והיא יכולה אפילו להזיק.

כמה דוגמאות:

דיאטה קטוגנית — מפריזה בשומנים, חסרים בה סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, קשה לביצוע, עלולה להעלות את רמת הכולסטרול בדם, מה שמהווה גורם סיכון למחלות לב וכלי הדם, עלויות גבוהות, עלולה לגרום לירידה במצב רוח, לא מומלץ לתת אותו לאנשים הסובלים מבעיות פסיכיאטריות.

דיאטת אטקינס — מפריזה בחלבונים ועלולה להזיק לכליות ולעצמות, חסרים בה סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, עלויות גבוהות, עלולה לגרום לירידה במצב רוח, לא מומלץ לתת אותו לאנשים הסובלים מבעיות פסיכיאטריות.

דיאטת כרוב — קשה לביצוע, אין בה מספיק חלבונים, בלתי אפשרית לאנשים עם בעיות במעיים, דורשת הרבה בישול ותכנון, אי אפשר לשמור לאורך זמן.

דיאטה לפי סוג הדם – אין לה שום בסיס מדעי, אבל להבדיל מדיאטות אחרות לפחות היא לא מזיקה.

צום לסירוגין – קשה לביצוע ולשמירה לאורך זמן, דורשת צמצום באוכל בכל מקרה, אחרת אפשר גם לעלות במשקל בקלות, עלולה לפגיע בשרירים.

באופן חד משמעי לא מומלץ לעשות דיאטות קיצוניות אלה לאנשים מבוגרים ולילדים, הן יכולות לגרום לנזק בריאותי, לחוסרים תזונתיים ולהאטה בגדילה אצל ילדים.

למה בדיאטות מהסוגים השונים, כולל כאלה שאין להן בסיס מדעי, רבים יורדים במשקל?  אם אנחנו נחושים, מתלהבים, ישנה מוטיבציה ותקווה שהנה, מצאתי פתרון לבעיה שלי, ומקפידים על מה שאוכלים, לא משנה איזו דיאטה תעשו – תרדו במשקל, עד שההתלהבות והמוטיבציה לאט לאט — או מהר — נעלמות.  זה בדיוק עניין ה”מבצע” — יכול לעבוד מצוין, אבל כמו כל מבצע – זה משהו זמני שמסתיים: עושים, מגיעים למטרה, וזהו, חוזרים אחורה, לרוב עם ריבית.

כדי לרדת במשקל ולהישאר במשקל החדש, תוך כדי שמירה או שיפור הבריאות ,צריך ללמוד לאכול נכון, ולהחליף את ההרגלים הישנים בחדשים כאורח חיים, לא כמבצע זמני.  זה לא פשוט, אבל אפשרי, ובלי זה לא נוכל להתמיד במשקל תקין לאורך זמן.  לכן כיום מדברים על דיאטה מותאמת אישית, שזה מה שאני עושה עם המטופלים שלי.  דיאטה מותאמת אישית לוקחת בחשבון את המצב הבריאותי, כולל המחלות, תוצאות בדיקות רפואיות, והתרופות, אבל גם את הטעם האישי, את נסיבות החיים במצבים השונים, בבית, בעבודה, באירועים, בחו”ל וכד’, ואת ההתאמות האלה לא תמיד אפשר לעשות לבד בצורה מושכלת לפי דיאטה נתונה מראש באיזה ספר או לפי מה שהסלבריטאים עשו.  כמוכן אין לתת למי שאינו בעל מקצוע רפואי בתחום התזונה, כמו דיאטן או רופא המומחה לתזונה, לקבוע לכם את הדיאטה בלי להתייחס למצב הרפואי מכל הבחינות, כולל מחלות, תוצאות בדיקות רפואיות, והתרופות, אחרת, במיוחד אם אתם מראש לא לגמרי בריאים, דיאטה לא מתאימה עלולה להזיק.

כאשר הדיאטה קלה יחסית לביצוע, ומשפרת את המצב הבריאותי, ניתן להמשיך בה ללא הגבלת זמן.

אז מה האלטרנטיבה לדיאטות הקיצוניות או חסרות הביסוס כמו הנ”ל?

דיאטה ים תיכונית או דיאטות דומות לה, כמו דיאטת הלחם, mind diet, DASH diet., הנחשבות היום כטובות ביותר גם מבחינת הבריאות וגם מבחינת המשקל.

דיאטות אלה מבוססות על פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך, שפע של ירקות, שמן זית, דגים, עוף, הודו, ובהגבלה, חלב ומוצריו ופירות.

אנחנו צריכים ללמוד לאכול בריא.  נשמע קשה?  לא ממש.

  • כמו בכל לימוד, חשוב שיהיה מנחה טוב, מקצועי ומבין.
  • חשוב שיהיה מעקב על התהליך.
  • חשוב שהתזונה תהיה מותאמת אישית לפי המצב הבריאותי, הבדיקות והתרופות, צורת החיים והטעם האישי.
  • חשוב שהמטופל יבין את סיבת השינויים שנעשים בתזונה שלו.
  • חשוב שהאוכל יהיה טעים וקל להכנה/השגה.
  • חשוב שאפשר יהיה לאכול במסעדות, בנסיעות וכמובן יחד עם המשפחה.
  • חשוב שגם בני המשפחה יעברו לאכילה בריאה.
  • חשוב לא להגיע למצבי רעב ו/או סבל, כי אז נשברים ומתנפלים על האוכל או חטיפים ללא שליטה.
  • חשוב שלא יהיה שם שום סבל

בהדרכה נכונה:

  • נפטרים מקילוגרמים מיותרים בלי סבל
  • יודעים איך לשמור על ההישגים
  • מקטינים את ההיקפים
  • מקטינים השמנה ביטנית (כרס)
  • משפרים את הבריאות, כולל במצבי סוכרת, יתר לחץ דם, שומנים בדם, נחירות והפסקות נשימה בשינה, עייפות, נשירת שיער, ועוד
  • מרגישים רוגע וכיף